W pierwszym półroczu 2025 roku odnotowano wzrost liczby tzw. informacji sygnalnych, czyli zgłoszeń kierowanych do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Z danych przekazanych przez 16 izb administracji skarbowej wynika, że takich zawiadomień było ponad 37 tysięcy – to o ok. 4% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W porównaniu z rokiem 2023 dynamika wzrostu wynosi około 6%. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie urzędy zakończyły jeszcze obowiązek sprawozdawczy, więc finalne liczby mogą być wyższe.
W pierwszym półroczu 2025 roku odnotowano wzrost liczby tzw. informacji sygnalnych, czyli zgłoszeń kierowanych do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Z danych przekazanych przez 16 izb administracji skarbowej wynika, że takich zawiadomień było ponad 37 tysięcy – to o ok. 4% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W porównaniu z rokiem 2023 dynamika wzrostu wynosi około 6%. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie urzędy zakończyły jeszcze obowiązek sprawozdawczy, więc finalne liczby mogą być wyższe.
Jak zgłasza się nieprawidłowości?
W ostatnich latach rośnie znaczenie kanałów elektronicznych, które ułatwiają obywatelom składanie zawiadomień. Poza tradycyjnym telefonem interwencyjnym czy adresem e-mail, dostępna jest także aplikacja e-Paragony oraz formularz online w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. To właśnie rozwój narzędzi cyfrowych w dużej mierze tłumaczy rosnącą liczbę sygnałów wpływających do organów skarbowych.
Co dzieje się ze zgłoszeniem?
Każda informacja sygnalna – niezależnie od tego, czy podpisana imieniem i nazwiskiem, czy anonimowa – jest analizowana pod kątem potencjalnych naruszeń prawa. Weryfikacja odbywa się etapowo, począwszy od oceny ryzyka, poprzez czynności sprawdzające, aż po ewentualne kontrole podatkowe lub celno-skarbowe. Jeśli sprawa nie dotyczy podatków, jest przekazywana do innych instytucji, np. ZUS, policji czy prokuratury.
Ile zgłoszeń jest zasadnych?
Statystyki pokazują, że tylko niewielka część doniesień potwierdza realne naruszenia przepisów podatkowych. Przykładowo, w pierwszej połowie 2025 roku w województwie zachodniopomorskim potwierdzono nieprawidłowości jedynie w ok. 4,5% zgłoszeń. Z kolei dane z innych regionów wskazują, że od 70% do nawet 90% spraw kończy się brakiem potwierdzenia zarzutów. Oznacza to, że zdecydowana większość zgłoszeń ma charakter informacyjny, emocjonalny lub jest składana z pobudek osobistych.
Funkcja prewencyjna
Pomimo niskiego odsetka spraw zakończonych potwierdzeniem uchybień, administracja skarbowa podkreśla, że proces weryfikacji pełni ważną rolę. Pozwala bowiem identyfikować realne ryzyka, dokumentować podejrzane sytuacje i – co istotne – działa prewencyjnie. Sam fakt możliwości zgłoszenia nieprawidłowości oraz świadomość ich sprawdzania wpływa na większą ostrożność podatników w prowadzeniu działalności gospodarczej.
APTM Doradcy Podatkowi Pankowski, Miłek
Masz pytania ? Chcesz, żebyśmy sprawdzili Twoją sytuację i pomogli z formalnościami ? Skontaktuj się z nami.
Doradztwo podatkowe dla członków DIL.
Dolnośląska Izba Lekarska we Wrocławiu oferuje swoim członkom bezpłatny dostęp do profesjonalnego doradztwa podatkowego. Usługa dostępna jest w ramach składki członkowskiej – nie wiąże się z dodatkowymi opłatami. Jeśli chcecie Państwo skorzystać z porady, czy wyjaśnić problem podatkowy związany z wykonywaniem zawodu lekarza lub lekarza dentysty, prosimy o kontakt mailowy: podatki@dilnet.wroc.pl. Ustalone zostaną szczegóły i termin konsultacji. Stacjonarnie przyjmujemy w poniedziałki od godz. 11.00 do 14.00 w siedzibie DIL przy ul. Kazimierza Wielkiego 45 lub online w dogodnym terminie i czasie (telefon lub platforma Zoom). Z konsultacji mogą skorzystać zarówno lekarze i lekarze dentyści prowadzący własną działalność, jak i ci wykonujący zawód w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej a także podmioty lecznicze o różnej osobowości prawnej.