Nowa klasyfikacja PKD obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. – co się zmieniło ?
Z początkiem 2025 roku zaczęła obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r.
Nowe przepisy zastąpiły dotychczasowy system klasyfikacyjny obowiązujący od 2007 roku.
Wprowadzenie zmian było konieczne z kilku powodów – przede wszystkim w celu dostosowania polskiej klasyfikacji do zmian na poziomie Unii Europejskiej oraz do dynamicznie rozwijających się technologii i ewolucji realiów społeczno-gospodarczych.
Okres przejściowy do końca 2026 roku
Nowa klasyfikacja PKD obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. i znajduje zastosowanie w dokumentacji, rachunkowości, statystyce oraz w rejestrach administracji publicznej. W praktyce oznacza to, że od tego dnia instytucje i urzędy stosują już PKD 2025.
Zgodnie z rozporządzeniem, równocześnie ze stosowaniem nowej klasyfikacji, obowiązującej od 2025 r. w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej można stosować klasyfikację PKD 2007 do działalności oznaczonej zgodnie z tą klasyfikacją przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2026 r. Oznacza to, że przedsiębiorcy nie mają obowiązku natychmiastowej aktualizacji kodów PKD zarówno w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jak i w Krajowym Rejestrze Sądowym, ale mają na zaktualizowanie PKD 2 lata licząc od 1 stycznia 2025 r. – czyli do 31 grudnia 2026 r.
Rejestracja i zmiany po 1 stycznia 2025 r.
Nowo zakładane działalności gospodarcze oraz spółki rejestrowane po 1 stycznia 2025 r. w CEIDG, KRS lub krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej muszą już posługiwać się wyłącznie kodami PKD 2025.
APTM Doradcy Podatkowi Pankowski, Miłek
Masz pytania ? Chcesz, żebyśmy sprawdzili Twoją sytuację i pomogli z formalnościami ? Skontaktuj się z nami.
Doradztwo podatkowe dla członków DIL.
Dolnośląska Izba Lekarska we Wrocławiu oferuje swoim członkom bezpłatny dostęp do profesjonalnego doradztwa podatkowego. Usługa dostępna jest w ramach składki członkowskiej – nie wiąże się z dodatkowymi opłatami. Jeśli chcecie Państwo skorzystać z porady, czy wyjaśnić problem podatkowy związany z wykonywaniem zawodu lekarza lub lekarza dentysty, prosimy o kontakt mailowy: podatki@dilnet.wroc.pl. Ustalone zostaną szczegóły i termin konsultacji. Stacjonarnie przyjmujemy w poniedziałki od godz. 11.00 do 14.00 w siedzibie DIL przy ul. Kazimierza Wielkiego 45 lub online w dogodnym terminie i czasie (telefon lub platforma Zoom). Z konsultacji mogą skorzystać zarówno lekarze i lekarze dentyści prowadzący własną działalność, jak i ci wykonujący zawód w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej a także podmioty lecznicze o różnej osobowości prawnej.
Adam Pankowski
DORADCA PODATKOWY 00577