Opis audytu
Audyt wewnętrzny należy traktować jako sprawdzanie własnych działań w sensie epidemiologicznym w gabinecie i traktować jako możliwość wykrycia słabych ogniw w zakresie ochrony epidemiologicznej. Stanowi on własną ochronę w sensie biologicznym i prawnym.
Ad 1. Należy pamiętać, że sprzęt (autoklaw, unit i pozostały) winien być używany i konserwowany zgodnie z zaleceniami producenta:
- każdy wsad do autoklawu ma być oznakowany wskaźnikiem,
- biologiczna kontrola autoklawu winna odbywać się 4 razy do roku.
Ad 2. Należy pamiętać, że każda zmiana środka dezynfekcyjnego to jest nowa procedura:
- roztwory musza mieć opis przygotowania, stężenia i czasu działania,
- należy określić sposób pakietowania, przechowywania i znakowania instrumentów.
Ad 3.
- wymagana jest widoczna tablica w gabinecie obrazująca procedurę mycia rąk,
- mycie rąk – w opisie procedury winna być również informacja kiedy pojemnik na mydło został napełniony i przed każdym nowym wsadem mydła (data) został wymyty i zdezynfekowany,
- pojemnik ze środkiem dezynfekcyjnym do mycia rąk, postępowanie jak wyżej,
- płyn do odkażania rąk; opisać jaki, kiedy napełniono pojemnik, oraz wpisać datę przydatności do użycia,
- lekarz co jakiś czas sprawdza czy asysta myje ręce zgodnie z procedurą.
Drugą wymaganą widoczną tablicą w gabinecie jest tablica przy tacy przeciwwstrząsowej opisująca sposób postępowania w stanach zagrożenia.
Pozostałe procedury nie muszą być uwidocznione w postaci tablic na ścianach gabinetu, ale mają być umieszczone w oznakowanym segregatorze, w miejscu dostępnym do natychmiastowego pobrania.
Ad 4. Wymagane jest opisanie oraz określenia środka myjącego i dezynfekcyjnego z podziałem na mycie sprzętu, powierzchni i podłóg.
Ad 5. Odpady przechowujemy w odpowiednio oznakowanych workach (czerwonych) do 72 godzin, w miejscach schłodzonych. Prowadzimy ewidencje odpadów na odpowiednich drukach.
Ad 6. Brudną bieliznę w praktykach prywatnych pierzemy we własnym zakresie.
Ad 7. Zgodnie z procedurą i odpowiednie karty zgłoszenia.
Ad 8. Badanie to przeprowadza lekarz medycyny pracy i określa czas kolejnego badania.
Ad 9. Zgłaszamy rodzaj choroby na odpowiednich drukach.
Ad 10. Sprawdzamy okres przydatności leków i materiałów raz w miesiącu (prowadzanie odpowiedniego zeszytu)