14 stycznia 2020 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 3 stycznia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie badań lekarskich i psychologicznych osób występujących o wydanie pozwolenia na broń lub zgłaszających do rejestru broń pneumatyczną oraz posiadających pozwolenie na broń lub zarejestrowaną broń pneumatyczną, opublikowane w Dz. U. z 2020 r., poz. 45.
Szkolenia z zakresu przeprowadzania badań lekarskich i wydawania orzeczeń lekarskich oraz szkolenia z zakresu przeprowadzania badań psychologicznych i wydawania orzeczeń psychologicznych, ukończone przed 21 sierpnia 2019 r. – zachowują ważność, natomiast rozpoczęte i niezakończone przed tym dniem są prowadzone na podstawie przepisów wymienionego wyżej rozporządzenia.
31 stycznia 2020 r. weszła w życie Ustawa z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dz. U. z 2020 r., poz. 150.
Dokumenty ewidencji odpadów sporządza się za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
W przypadku awarii systemu teleinformatycznego, w którym Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) jest prowadzona, uniemożliwiającej sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w sposób określony powyżej, sporządza się dokumenty ewidencji odpadów w formie papierowej lub elektronicznej poza Bazą danych, przez czas trwania awarii.
W przypadku zastosowania formy papierowej przekazujący odpady sporządza kartę przekazania odpadów w odpowiedniej liczbie egzemplarzy dla każdego z posiadaczy odpadów – przekazującego odpady, każdego transportującego odpady oraz przejmującego odpady.
Administrator Bazy danych zamieszcza komunikat o czasie trwania awarii na swojej stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta w BDO, o ile jest to technicznie możliwe.
W przypadku awarii systemu teleinformatycznego, kierujący środkiem transportu, którym są transportowane odpady, jest obowiązany posiadać w trakcie transportu odpowiednio kartę przekazania odpadów lub jej kopię, sporządzoną w formie papierowej lub elektronicznej poza Bazą danych.
Informacje zawarte w karcie ewidencji odpadów, sporządzonej w tej formie, wprowadza się do BDO niezwłocznie po ustaniu awarii, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia ustania awarii.
Informacje zawarte w karcie przekazania odpadów, sporządzonej w formie określonej powyżej, posiadacz odpadów, który przekazuje odpady, wprowadza do Bazy danych niezwłocznie po ustaniu awarii, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia ustania awarii.
Posiadacz odpadów, który przejmuje odpady, oraz transportujący odpady, wprowadzają do Bazy danych odpowiednio informacje o przejęciu odpadów lub o potwierdzeniu transportu odpadów niezwłocznie po wystawieniu karty przekazania odpadów przez posiadacza odpadów, który przekazuje odpady.
Wzór karty przekazania odpadów sporządzanej w przypadku awarii systemu teleinformatycznego określa załącznik nr 5a do ustawy. Wzór karty ewidencji odpadów sporządzanej w przypadku awarii systemu teleinformatycznego określa załącznik nr 5c do ustawy. Wzór karty ewidencji odpadów niebezpiecznych sporządzanej w przypadku awarii systemu teleinformatycznego określa załącznik nr 5g do ustawy.
Wytwórca odpadów obowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów sporządza roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami.
Podmioty obowiązane do sporządzenia sprawozdań o gospodarowaniu odpadami składają je w terminie do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy marszałkowi województwa. Podmioty sporządzają te sprawozdania za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych.
W przypadku awarii systemu teleinformatycznego, w którym BDO jest prowadzona, uniemożliwiającej złożenie sprawozdań w powyższym terminie, podmioty obowiązane składają sprawozdania niezwłocznie po ustaniu awarii.
Administrator Bazy danych zamieszcza komunikat o czasie trwania awarii na swojej stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta w BDO, o ile jest to technicznie możliwe.
Podmioty obowiązane do sporządzenia sprawozdań za 2019 r. składają je w terminie do 30 czerwca 2020 r.
Kto wbrew obowiązkowi nie prowadzi ewidencji odpadów albo prowadzi tę ewidencję w sposób nieterminowy lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym, podlega karze grzywny. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wprowadza albo nie wprowadza w terminie do BDO informacji zawartych w dokumentach ewidencji odpadów sporządzonych w formie papierowej lub elektronicznej poza Bazą danych.
W okresie do 30 czerwca 2020 r. dopuszcza się sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej, z tym że prowadzenie karty przekazania odpadów w formie papierowej jest dopuszczalne, jeżeli przekazujący odpady wystawi kartę przekazania odpadów w tej formie.
W powyższym przypadku kierujący środkiem transportu, którym są transportowane odpady, jest obowiązany posiadać w trakcie transportu odpowiednio kartę przekazania odpadów lub jej kopię sporządzoną w formie papierowej.
Dokumenty ewidencji odpadów sporządzone w formie papierowej wprowadza się do Bazy danych niezwłocznie. Wprowadzanie tych dokumentów należy zakończyć nie później niż w terminie do 31 lipca 2020 r.
Przekazujący odpady sporządza kartę przekazania odpadów w odpowiedniej liczbie egzemplarzy dla każdego z posiadaczy odpadów – przekazującego odpady, każdego transportującego odpady oraz przejmującego odpady.
Wzór karty przekazania odpadów sporządzanej w formie papierowej określa załącznik nr 5a do ustawy. Wzór karty ewidencji odpadów sporządzanej w formie papierowej określa załącznik nr 5c do ustawy. Wzór karty ewidencji odpadów niebezpiecznych sporządzanej w formie papierowej określa załącznik nr 5g do ustawy. Powyższe przepisy stosuje się do prowadzenia ewidencji odpadów od 1 stycznia 2020 r.
4 lutego 2020 r. zostało opublikowane w Dz.U. z 2020 r., poz. 172 Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 stycznia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej.
6 lutego 2020 r. zostało opublikowane w Dz. U. z 2020 r., poz. 186 Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 grudnia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wyrobach medycznych.
12 lutego 2020 r. zostało opublikowane w Dz. U. z 2020 r., poz. 220 Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 grudnia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
13 lutego 2020 r. zostało opublikowane w Dz. U. z 2020 r., poz. 233 Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 stycznia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki społecznej w sprawie szczegółowych zasad orzekania o stałym lub długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, trybu postępowania przy ustalaniu tego uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania.
1 kwietnia 2020 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 lutego 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie stażu podyplomowego lekarza i lekarza dentysty, opublikowane w Dz. U. z 2020 r., poz. 198.
Lekarz, lekarz dentysta odbywający staż podyplomowy otrzymuje zasadnicze wynagrodzenie miesięczne w wysokości 2700 zł.
Do 31 marca 2020 r. lekarz, lekarz dentysta odbywający staż otrzymuje zasadnicze wynagrodzenie miesięczne w wysokości 2600 zł. Przepis wchodzi w życie 8 lutego 2020 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2020 r.
Marszałek województwa przekazuje środki finansowe na wydatki wynikające z podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego dla lekarzy i lekarzy dentystów, którzy ukończyli staż podyplomowy po 31 grudnia 2019 r., a przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie porozumienia jednostce, która zatrudniała tych lekarzy.
25 kwietnia 2020 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 15 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej, opublikowane w Dz. U. z 2019 r., poz. 2029.
W wyniku nowelizacji rozporządzenia do wykazu elektronicznej dokumentacji medycznej, którą stanowią:
-
informacja o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach – w przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do szpitala;
-
informacja dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, ordynowanych lekach, środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobach medycznych, w tym okresie ich stosowania i sposobie dawkowania oraz wyznaczonych wizytach kontrolnych;
-
karta informacyjna z leczenia szpitalnego
dodano:
– od 25 kwietnia 2020 r. opis badań diagnostycznych, innych niż badania laboratoryjne.
– od 25 kwietnia 2021 r. wyniki badań laboratoryjnych wraz z opisem.