TU INTER Polska
Federacja „POROZUMIENIE ZIELONOGÓRSKIE”
Dolnośląska Izba Lekarska
zapraszają na
Cykl WEBINAR-ów DLA LEKARZY:
Lekarz w kryzysie
Zdarzenia niepożądane, konflikty, hejt..
Obrona i profilaktyka
Prowadzący: Dariusz Delikat
Lekarz laryngolog i psycholog, trener komunikacji i coach.
Autor wielu programów szkoleniowych oraz artykułów popularnonaukowych dotyczących szeroko rozumianych umiejętności psychologicznych. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla lekarzy Dolnośląskiej Izby Lekarskiej. Stały współpracownik Medium.
Rejestracja:
28.09.2023r. https://interpolska.clickmeeting.com/przychodzi-lekarz-do-psychologa-1-/register
05.10.2023 r. https://interpolska.clickmeeting.com/przychodzi-lekarz-do-psychologa-2-/register
12.10.2023 r. https://interpolska.clickmeeting.com/przychodzi-lekarz-do-psychologa-3-/register
Start o godzinie 19:00
Zdarzenia niepożądane, konflikty, hejt.. to przykłady sytuacji trudnych.
Takie sytuacje mają miejsce gdy zaburzona jest równowaga pomiędzy potrzebami i działaniami stron oraz warunkami w jakich te działania odbywają się.
Znany polski psycholog Tadeusz Tomaszewski wyróżnił 5 rodzajów sytuacji trudnych:
sytuacje deprywacji – to sytuacje, w których ograniczone są środki zaspokajające podstawowe potrzeby , sytuacje przeciążenia – wykonywane zadania są trudne, odpowiedzialne, liczba obowiązków jest duża itp., sytuacje utrudnienia – to zaburzenia związane z ograniczeniem lub brakiem środków czy narzędzi potrzebnych do sprawnego wykonywania zamierzonych działań, sytuacje konfliktowe i sytuacje zagrożenia – w których istnieje prawdopodobieństwo utraty tego, co dla danej osoby jest ważne , cenne, istotne (życie, zdrowie, opinia, pozycja społeczna…).
Sytuacje trudne prowadzą do zmian psychofizycznych (zmęczenie, zaburzenia emocjonalne, spadek koncentracji, przedłużenie czasu reakcji, spadek motywacji..) czego konsekwencją jest obniżenie poziomu wykonania czynności/zadania oraz zaburzenia komunikacji. Długofalowo sprzyjają pojawianiu się wypalenia zawodowego z jego wszystkimi następstwami.
Specyfika lekarskiej pracy sprawia, że sytuacji trudnych w życiu medyka jest aż nadto.
Sposobem na ich unikanie, a jeśli się pojawią, skuteczne rozwiązywanie, są umiejętności komunikacyjne oparte na zachowaniach asertywnych czyli zachowaniach interpersonalnych, pozwalających na wyrażanie własnych uczuć, oczekiwań, opinii, praw w sposób bezpośredni, stanowczy, uczciwy i jednocześnie respektujący uczucia, oczekiwania, opinie oraz prawa innych osób.
Wymienionym kwestiom przeglądniemy się bliżej na szkoleniach, na które Państwa zapraszamy.
PANEL I, 28.09.23
Sytuacje trudne
- Rodzaje i charakterystyka sytuacji trudnych
- Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych
- Efektywne i nieefektywne zachowania obronne
- Zarządzanie relacjami i emocjami w warunkach stresu i przeciążenia
- Sytuacje trudne w życiu zawodowym lekarza (agresja, konflikty, roszczenia, manipulacje, dr Google, zdarzenia niepożądane, hejt…)
- Asertywność sposobem na radzenie sobie z sytuacjami trudnymi
- Postawa asertywna i sposoby jej umacniania
- Cechy komunikacji asertywnej
PANEL II, 05.10.23
Komunikacja w sytuacjach trudnych
- Podstawowe i zaawansowane techniki komunikacji asertywnej oraz ich zastosowanie w sytuacjach trudnych
- Efektywnie wyrażanie oczekiwań
- Skutecznie odmawianie i określanie granic
- Wyrażanie opinii – pochwały i krytyka
- Przyjmowanie komplementów i krytyki
- Reagowanie na trudne zachowania pacjentów i współpracowników
- Prezentowanie własnych poglądów i polemika z poglądami innych
- Rozwiązywanie konfliktów
PANEL III, 12.10.23
Lekarz w obliczu szczególnej sytuacji trudnej – zdarzenia niepożądanego
- Zdarzenia niepożądane: przyczyny, rodzaje, charakterystyka
- Napięcie i stres związany ze zdarzeniem niepożądanym i sposoby ich redukcji
- Komunikacja z pacjentem/rodziną po zdarzeniu niepożądanym
- Zasady komunikacji z przedstawicielami instytucji i prawnikami
- Wsparcie w miejscu pracy
- Pomoc psychologiczna.